Ο ΚΑΦΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΤΣΑΪ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΥΝ ΤΟΝ ΕΓΚΕΦΑΛΟ ΜΑΣ

Μια ματιά γύρω από το πως η καθημερινή κατανάλωση τους μειώνει αισθητά τα ποσοστά κατάθλιψης και αυξάνει την αντίληψη μας

Ο λατρεμένος μας καφές και το τσάι για πολλούς δεν αποτελεί τίποτα παραπάνω από την απαραίτητη καθημερινή δόση ενέργειας, την ώθηση που χρειάζονται για να ξεκινήσουν την ημέρα τους. Αυτό που οι περισσότεροι από εμάς δε γνωρίζουμε, είναι πως η καφεΐνη είναι σε θέση να βελτιώσει την υγεία του εγκεφάλου μας. Πρόσφατες μελέτες και ερευνητές καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι και τα δύο ροφήματα συνδέονται άμεσα με την προστασία από την κατάθλιψη, το Alzheimer’s, καθώς επίσης και το Parkinson’s. 

Μία ιδιαίτερα ευρεία έρευνα είχε ως αντικείμενο μελέτης το σύνδεσμο μεταξύ της κατάθλιψης και της κατανάλωσης καφέ, τσαγιού και αναψυκτικών, ακολουθώντας και καταγράφοντας τις συνήθειες 250.000 ανθρώπων, επί δέκα συναπτά έτη. 

Τα αποτελέσματα ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντικά για όσους αρέσκονταν στην κατανάλωση καφέ, με το τσάι να ακολουθεί δεύτερο όσον αφορά την προστασία του εγκεφάλου.

Το άκρως αντίθετο μπορεί να ειπωθεί για τα αναψυκτικά και τα ποτά φρούτων, είτε γιατί περιέχουν φυσική ζάχαρη είτε τεχνικά γλυκαντικά, αφού φάνηκαν να συσχετίζονται άμεσα με το αυξημένο ρίσκο κατάθλιψης.

Πιο συγκεκριμένα, το φαινόμενο ήταν πιο εμφανές σε ενήλικες που κατανάλωναν περισσότερα από τέσσερα αναψυκτικά την ημέρα. Ακόμα πιο αυξημένα ήταν τα ποσοστά σε αυτούς που κατέφευγαν σε “Diet” εκδόσεις των αγαπημένων τους αναψυκτικών, με κύριο υπαίτιο τις τεχνητές γλυκαντικές ουσίες που εμπεριέχονται σε αυτά.

Fact: Ο χυμός από ρόδι είναι πιθανό να βοηθάει στη βελτίωση της μνήμης. 

Fact: Ο χυμός από ρόδι είναι πιθανό να βοηθάει στη βελτίωση της μνήμης. 

Στην άλλη πλευρά του πλανήτη, μια έρευνα που δημοσιεύτηκε το Νοέμβριο του 2013 στην Κίνα, έδειξε πως οι ενήλικες που κατανάλωναν καθημερινά οποιοδήποτε είδος τσαγιού, εμφάνησαν κι αυτοί περιορισμένα ποσοστά κατάθλιψης. Για την ακρίβεια, η ποσοστιαία διαφορά μεταξύ αυτών που έπιναν τσάι μία φορά την εβδομάδα έναντι αυτών που έπιναν πέντε φορές την εβδομάδα, άγγιζε το 20%. Συγκεκριμένα συστατικά του τσαγιού αλλά και του καφέ, ευθύνονται και για το μειωμένο ρίσκο Alzheimer’s και Parkinson’s, κάτι που όμως προς το παρόν ερευνάται μαζικά σε τρωκτικά κι όχι σε ανθρώπους. 

Μύθος: Το κόκκινο κρασί κάνει κακό. Ίσα ίσα που μπορεί να ειπωθεί το αντίστροφο,  με το κρασί να είναι μάλιστα όλο και περισσότερο στο προσκήνιο, ως ένας από τους καλύτερους τρόπους να κρατά κάποιος μια υγιή επαφή με το αλκοόλ,  βελτιώνοντας ταυτόχρονα και τις αντιληπτικές του ικανότητες.

Μύθος: Το κόκκινο κρασί κάνει κακό. Ίσα ίσα που μπορεί να ειπωθεί το αντίστροφο,  με το κρασί να είναι μάλιστα όλο και περισσότερο στο προσκήνιο, ως ένας από τους καλύτερους τρόπους να κρατά κάποιος μια υγιή επαφή με το αλκοόλ,  βελτιώνοντας ταυτόχρονα και τις αντιληπτικές του ικανότητες.

Αν και έχουμε καιρό μπροστά μας πριν κατανοήσουμε πλήρως το πως ο καφές και το τσάι μπορούν να προστατέψουν τον εγκέφαλο μας από τις προαναφερθείσες ασθένειες που μαστίζουν όλο και μεγαλύτερο κομμάτι του πληθυσμού, όλο και περισσότερες έρευνες τελευταίως τείνουν όχι μόνο να το υποστηρίζουν αλλά και να προσπαθούν να το εξηγήσουν. Το μόνο σίγουρο είναι πως μπορείτε να συνεχίσετε να απολαμβάνετε τον καφέ ή το τσάι σας άφοβα, γνωρίζοντας πια ότι ευχαριστείτε και προστατεύετε τον εγκέφαλό σας με κάθε γουλιά!

Elisabeth Calbari (MISCP)
Consulting Psychologist ⎮Brain Fitness Trainer ⎮
Licensed Biofeedback, Neurofeedback & Mindfulness Trainer


Elisabeth Calbari is a psychologist, trainer, author and science journalist reporting on the brain, psychology and behavioural sciences.  She is a trainer on self-improvement and wellness programs that lead to better performance, focus, resilience and emotional control. She develops neurofeedback-based leadership programs where executives learn how to optimise motivation, concentration, stability under pressure and emotions during key moments and peak stress.  She is the founder of Self Balance in Greece, representative of HeartMath products and services in Greece and a Mindfulness Trainer in business settings.